Forum Islam W Praktyce Strona Główna Islam W Praktyce
Prywatne Forum Muzułmańskie.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SUFIZM.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Tasałłuf
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rafalJG
Wygadany
Wygadany



Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:19, 02 Paź 2009    Temat postu: SUFIZM.

Sufizm zyskuje sobie coraz wiecej zwolenników. Jednakże zauważam tam sporo dziwnych praktyk: "bliskowschodnie medytacje", "otwieranie trzeciego oka". Czakramy i medytacje kojarzą mi się racvzej z hinduizmem, czy New Age niż muzułmańską mistyką. Możecie trochę mnie oświecić w tym temacie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Majeed
Administrator
Administrator



Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 1964
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: UK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 14:25, 02 Paź 2009    Temat postu:

ktos kiedys powiedzial:
"Sufizm byl kiedys rzeczywistoscia bez nazwy, teraz jest nazwa bez rzeczywistosci".

Jeden brat napisal na tym forum, ze islam ma jakby dwa skrzydla - prawo (fikh) i wiara, czeczenie Boga, itp. i bez obu nie "poleci".

Cytat:
Sufizm zyskuje sobie coraz wiecej zwolenników. Jednakże zauważam tam sporo dziwnych praktyk: "bliskowschodnie medytacje", "otwieranie trzeciego oka". Czakramy i medytacje kojarzą mi się racvzej z hinduizmem, czy New Age niż muzułmańską mistyką. Możecie trochę mnie oświecić w tym temacie?

Masz racje. te rzeczy, ktore tu przyblizyles nie maja duzo wspolnego z islamem.
Sa niestety ludzie, ktorzy poswiecaja sie tylko sufizmowi zapominajac o prawie - to nie sa muzulmanie.

"Kto zajmuje się nauką prawa, a nie poświęca się sufizmowi, ten jest niemoralny; kto zaś zajmuje się sufizmem, a nie zwraca uwagi na naukę prawa, ten jest odstępcą od wiary. Kto zaś łączy obie te sprawy osiąga prawdę" - jak powiedzial jeden z najwiekszych uczonych islamu. zalozyciel jeden z czterech szkol prawa Imam Malik.

bardzo prosze przeczytac ten artykul:
http://www.islam.fora.pl/tasalluf,118/sufizm-antologia-islamska,4435.html


Oraz ten:
Cytat:
Sufizm
Sufizm (arab. taṣawwuf تصوف ) - zbiorcze określenia dla różnorakich nurtów mistycznych w islamie. Pochodzi ono od słowa suf صوف (wełna), bowiem czerpiąc wzór z chrześcijańskich mnichów sufi ubierali się we włosiennice. Sami Arabowie zwali sufich fakirami (faqīr فقير), co znaczy biedak, albo derwiszami (darwīš درويش), co pochodzi od perskiego słowa nędzarz.

Jest on próbą osiągnięcia jedności z boskim Absolutem. W najpowszechniejszej formie polega na regularnych modlitwach, recytacji formuł religijnych i boskich imion, grupowych śpiewach, studiowaniu świętych pism islamu, a przede wszystkim na wyparciu się własnego ego. Jednymi z najznaczniejszych sufi byli Rabia Al-Basri, Dżunajd, al-Halladż, al-Ghazani i Ibn al-Arabi.
Sufizm, będąc mistyczno-ascetyczną ścieżką do poznania Boga, nie posiada żadnej sprecyzowanej doktryny. Nie znaczy to, że sufi lekceważyli teologię, jednak to nie teologia była przedmiotem ich studiów. Dlatego sufizm rozwinął się w jednakowym stopniu wśród sunnitów i szyitów, czerpiąc wiele inspiracji z monastycyzmu chrześcijańskiego i buddyjskiego. Częścią światopoglądu sufickiego jest też wiara w wahdat ul-wudżud (jedność rzeczywistości), utożsamiana nieraz z panteizmem.

Pierwsi sufi pojawili się już w VII wieku w Basrze, jako spontaniczna próba szukania przez wiernych nowej religii kontaktu z Bogiem i poznania go, choć czasami usiłuje się też wytłumaczyć powstanie sufizmu względami czysto socjologicznymi - reakcją na przepych i dekadencję dworu kalifów z dynastii Umajjadów. W następnych stuleciach głównym ośrodkiem sufizmu stał się Bagdad.

Z czasem w obrębie sufizmu wykształciło się wiele różnych dróg (tarika) inicjacji mistycznej. Do XV wieku najpopularniejsza była rifa'iyya, której twórca, Ibn ar-Rif (1106-1182) mieszkał na błotach w południowej Mezopotamii. W okresie późniejszym jej miejsce w Mezopotamii zajęła droga zwana kadirijja. W muzułmańskich Indiach szczególne znaczenie zdobyła suhrawardijja, która oddziaływała również na hinduskich joginów. Wśród plemion berberyjskich w Afryce Północnej rozwinęła się sadilijja, natomiast w Imperium Osmańskim - bektaszijja.

W publicystycznym ujęciu sufizm jest islamem 'liberalnym', 'ekumenicznym' i 'postępowym', który jest przeciwstawiany 'sekciarskiemu', 'integrystycznemu' i 'wstecznemu' fundamentalizmowi. Jest to duże uproszczenie. Sufizm, będący niewerbalną drogą do poznania Boga, w ogóle nie daje się opisać w języku ideologii istniejących we współczesnej Europie. Jest faktem, że wiele jego twierdzeń zostało zaadaptowanych przez New Age, i w tym sensie jest on łatwiej przyswajalny dla ludzi Zachodu. Jednak zazwyczaj twierdzenia te zostały wyrwane z kontekstu, a ortodoksyjni sufi - przy całym nacisku, jaki kładą na czystość intencji i uczucia - nie wzywają do odrzucenia surowego prawa koranicznego:

* Człowiek nie może odrzucić tego, czego nie ma. Sufi, nawołujący ludzi do odrzucenia zewnętrznych form, zwracali się do tych, którzy te formy już osiągnęli (Sajjid Husajn Nasr).
* Kto zajmuje się nauką prawa, a nie poświęca się sufizmowi, ten jest niemoralny; kto zaś zajmuje się sufizmem, a nie zwraca uwagi na naukę prawa, ten jest odstępcą od wiary. Kto zaś łączy obie te sprawy osiąga prawdę (imam Malik).

W tym kontekście warto wspomnieć, że według niektórych źródeł duchowy przywódca Talibów, mułła Omar jest derwiszem inicjowanym w tarice o nazwie Nakszbandijja.
Wiele bractw sufickich osiągnęło duże znaczenie polityczne, niektóre z nich tworzyły własne struktury państwowe (np. w Sudanie i Azji Środkowej).

Wśród nich specyficzną pozycję zajmuje sufizm Czeczenów. To właśnie niezwykła solidarność bractw sufickich pozwoliła temu niewielkiemu narodowi przetrwać okupację rosyjską. Zaznaczyć jednak trzeba, że współczesny ruch niepodległościowy w Czeczenii inspiruje się raczej pochodzącym z Arabii Saudyjskiej wahhabizmem, który jest sprzeczny ze ścieżkami sufich.


"Sufi" to nie zwykly muzulmanin. To czlowiek, ktory ma ogromna wiedze. Sufimi zostawali najwieksi teologowie. Wszyscy najwieksi uczeni praktykowali tasawwuf jako jedna z nauk islamskich - nie jako odzielna sekte!
Ludzie pisza "nauki sufickie". co?? to sa nauki islamskie! tasawwuf+fikh=islam! nie inaczej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafalJG
Wygadany
Wygadany



Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:41, 09 Paź 2009    Temat postu:

Czy w Polsce są sufi, którzy czerpią ze "zdrowych fundamentów" a nie okultyzmu i New Age?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Al-Islam
Moderator
Moderator



Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 217
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 15:42, 11 Paź 2009    Temat postu:

Szkoła Nauk Sufich to jedyna w Polsce grupa reprezentująca autentyczny islamski sufizm:

[link widoczny dla zalogowanych]

Cała reszta jest powiązana z tzw. Zachodnim Zakonem Sufi założonym przez Hazrat Inayat Khana promującym tzw. "sufizm uniwersalny" - oderwany od swoich islamskich korzeni.
Szczególnie natomiast należy unikać wszystkiego z nazwą "Cziszti" (Chishty) - mimo że tariqa Cziszti reprezentuje autentyczny islamski sufizm, w Polsce nazwę tą przywłaszczyła sobie sekta Himavanti ze słynnym Mohanem na czele.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafalJG
Wygadany
Wygadany



Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:20, 12 Paź 2009    Temat postu:

Ale na ich stronie też widzę nauki o "centrach świadomości" - czyli czakramach. Pewnie znajdę tam i reinkarnację... Islam to akceptuje?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Majeed
Administrator
Administrator



Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 1964
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: UK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 14:14, 12 Paź 2009    Temat postu:

Czakramy? Moge prosic o jakis link wyjasniajacy ten termin?

Reinkarnacja - nie. Nie ma tego.

Przed narodzeniem (nie pamietam nazwy tego "zycia") kazda dusza przysiega Bogu, ze za zycia na ziemi (dunja) bedzie czcic Boga. Potem sie rodzi, zyje i umiera. Smierc jest poczatkiem nowego zycia (achira). Ale az do Dnia Ostatecznego, KAZDA DUSZA spoczywa w GROBIE (oprocz szehidow). NIE chodzi po ziemi i NIE straszy ludzi. A juz tym bardziej NIE wchodzi w inne ciala. a to znaczy, ze reinkarnacja NIE istnieje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raszid
Uzależniony Forumowicz
Uzależniony Forumowicz



Dołączył: 10 Maj 2007
Posty: 844
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Chrzanów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 16:00, 12 Paź 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]
Według dawnej tradycji, osrodek energetyczny w ciele człowieka, według nowoczesnych gałęzi, symbol pewnych cech i zdolności leżących w psychice człowieka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafalJG
Wygadany
Wygadany



Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 8:36, 13 Paź 2009    Temat postu:

7 centrów energenycznych umiejscowionych wzdłuż kręgosłupa: czubek głowy, środek czoła, gardło, serce, splot słoneczny, poniżej pępka, podstawa kręgosłupa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Majeed
Administrator
Administrator



Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 1964
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: UK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 9:24, 13 Paź 2009    Temat postu:

W którymś artykule było napisane, że sufizm miał wpływ na hinduizm, buddyzm itp.
Niestety niektórzy buddyści czy inni im podobni, przejęli po sufizmie również nazwę, zmieszali to ze swoimi wierzeniami, ale zapominają o najważniejszym...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Al-Islam
Moderator
Moderator



Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 217
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:05, 13 Paź 2009    Temat postu:

Niektóre tariqi sufickie posiadają koncepcję lataif - ośrodków duchowej percepcji rozmieszczonych w różnych punktach ciała. Sama koncepcja jest więc podobna do koncepcji czakramów, lataif nie są jednak tożsame z czakramami.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Tasałłuf Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin