Forum Islam W Praktyce Strona Główna Islam W Praktyce
Prywatne Forum Muzułmańskie.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Imam w szyizmie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Szi'at Ali - شيعة علي
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tawa
Uzależniony Forumowicz
Uzależniony Forumowicz



Dołączył: 15 Sie 2007
Posty: 642
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Oxford
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 17:58, 16 Kwi 2008    Temat postu: Imam w szyizmie

Imam pojmowany jest tutaj jako "trzymajacy ksiege"(kajjim al-Kuran). Boga mozna poznac jedynie poprzez Boga,poprzez Jego objawienie(wahi) lub inspiracje(ilham). Po Proroku misje objasniania prawa przejeli imamowie. Imam moze byc powszechnie znany,lub ukryty,ale jest"niezbednym przewodnikiem ukrytych znaczen Ksiegi".
I tu moje pytanie.
Skoro jest niezbedny dla wyjasnienia ukrytrgo znaczenia Koranu,to jak moze prowadzic ludzi pozostajac nieznanym,ukrytym?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Salman
Gość






PostWysłany: Czw 9:10, 17 Kwi 2008    Temat postu:

Szyicki imam jest odpowiednikiem naszego kalifa.Zgodnie z glownym nurtem szyizmu bylo 12 imamow:
1. Ali Ibn Abu Talib (a), brat stryjeczny i zięć Proroka (s). Jest źródłem imamatu oraz przedstawicielem ezoterycznego aspektu islamu. Według szyitów nad stawem Chumm został wybrany przez Proroka (s) jako jego „zaufany” (wasi) i następca.
2. Starszy syn Alego (a), imam Al-Hasan (a), który na krótko po śmierci ojca był kalifem i umarł w Medynie wycofawszy się z życia publicznego.
3. Młodszy syn Alego (a), imam Al-Husajn, który podjął walkę z Jazidem, drugim kalifem umajjadzkim, i został zabity wraz z całą niemal rodziną w pobliżu Karbali. Jego męczeństwo w dniu 10 muharrama 61 roku hidżry (10 października 680 roku) do dnia dzisiejszego jest najważniejszym wydarzeniem w religijnym kalendarzu szyitów, a jego tragiczna śmierć w pełni symbolizuje etos szyizmu.
4. Imam Ali (a) noszący przydomek Zajn al-Abidin oraz As-Sadżdżad był jedynym synem Al-Husajna, który ocalał; jego matka była córką ostatniego króla sasanidzkiego, Jazdagirda. Znany jest szczególnie ze swoich modlitw Sahifa sadżdżadijja, które po Nahdż al-balagha Alego (a) stanowią najwybitniejsze dzieło literackie imamów, zawiera bowiem najbardziej wzruszające fragmenty arabskiej literatury religijnej. Dzieło to nazywano nawet „Psalmem Rodu Mahometa”.
5. Imam Muhammad al-Bakir (a), syn czwartego imama. Podobnie jak ojciec mieszkał w Medynie. Ponieważ w tym okresie w kalifacie umajjadzkim wybuchły wewnętrzne bunty, szyici mieli nieco więcej swobody w rozwijaniu swoich nauk religijnych. Dlatego też wielu uczonych przybywało do Medyny, by studiować u piętego imama. Istnieje wiele związanych z nim tradycji.
6. Imam Dżafar as-Sadik (a), syn imama Muhammada al-Bakira (a), kontynuował upowszechnianie nauk szyickich i to do tego stopnia, że szyickie prawo nazwane jest jego imieniem. Na jego temat i na temat piątego imama istnieje więcej tradycji niż na temat wszystkich pozostałych imamów. Tysiące ludzi zmierzało na jego religijne lekcje, w tym tak słynne szyickie postaci jak Hiszam Ibn Hakam i alchemik Dżabir Ibn Hajjan. Nawet Abu Hanifa, założyciel jednej z czterech sunnickich szkół prawa, jak również kilku innych dobrze znanych uczonych sunnickich, studiowało u niego. Właśnie za czasów imama Dżafara (a) isma’ilizm oddzielił się od szyizmu dwunastu imamów, a sprawa sukcesji po szóstym imamie została utrudniona przez fakt, że abbasydzki kalif Al-Mansur postanowił skazać na śmierć każdego kogo szósty imam oficjalnie ogłosi swoim następcą, mając tym samym nadzieję na położenie kresu ruchowi szyickiemu.
7. Imam Musa al-Kazim (a), syn imama Dżafara (a), który narażony był na szczególne trudy w wyniku skierowanej przeciw szyitom opozycji kalifackiej. Znaczną część życia spędził w ukryciu w Medynie, póki kalif Harun ar-Raszid go nie uwięził i sprowadził do Bagdadu, w pobliżu którego zmarł. Odtąd wszyscy imamowie żyli w pobliżu kalifa opuszczając swoją stałą siedzibę – Medynę.
8. Imam Ali ar-Rida (a), syn imama Musy al-Kazima (a). Al-Mamun wezwał go do Marwu w Chorasanie, gdzie go wybrano na następcę kalifa. Jednakże jego olbrzymia popularność i gwałtowny wzrost szyizmu w tym regionie sprawił, że kalif odwrócił się od niego. W końcu go usunięto i pogrzebano w Tusie, czyli w dzisiejszym Meszhedzie, będącym obecnie najważniejszym miastem religijnym Iranu. Imam Ar-Rida (a) brał udział w wielu uczonych zgromadzeniach Al-Mamuna, a jego debaty z teologami innych religii zostały zarejestrowane w źródłach szyickich. Od niego też wywodzi się wiele sufickich zakonów; nazywano go nawet „imamem inicjacji”.
9. Imam Muhammad at-Taki (a), syn imama Ar-Ridy (a). Dopóki żył kalif Al-Mamun, mieszkał w Medynie, choć Al-Mamun by zatrzymać go w Bgdadzie wydał za niego własną córkę. Po śmierci Al-Mamuna wrócił do Bagdadu, gdzie umarł.
10. Imam Ali an-Naki (a), syn dziewiątego imama. Mieszkał w Medynie do czasu gdy Al-Mutawakkil został kalifem. Wtedy został zaproszony do Samarry, stolicy kalifatu. Ponieważ Al-Mutawakkil prowadził ostrą politykę antyszyicką, bardzo źle traktował imama. Imam znosił to do śmierci Al-Mutawakkila, ale nie wrócił do Medyny. Umarł w Samarze, gdzie do dziś znajduje się jego grób i grób jego syna.
11. Imam Hasan al-Askari (a), syn imama Alego an-Nakiego (a). Żył potajemnie w Samarze strzeżony przez agentów kalifa, ponieważ wiadomo było, że szyici uznają jego syna za Mahdiego. Poślubił córkę bizantyjskiego cesarza Nargis Chatum, która przyjęła islam i sprzedała się jako niewolnica by dostać się do domu imama. Z tego małżeństwa urodził się dwunasty imam.
12. Imam Muhammad al-Mahdi (a), noszący przydomek Sahib az-Zaman, był ostatnim imamem szyickim. W momencie śmierci ojca zniknął na krótki czas. Od roku 260/873 do 329/940 miał czterech przedstawicieli (na’ibów), z którymi od czasu do czasu się widywał. Przy ich pomocy rządził społecznością szyicką. Ten okres nazywa się „małym zniknięciem” (al-ghajba as-sughra). Od tego jednak czasu zaczęło się duże zniknięcie (al-ghajba al-kubra), które nadal trwa. W okresie zniknięcia Mahdi żyje, ale jest niewidoczny. Jest welug szyitow axis mundi, niewidocznym władcą wszechświata(dla nas to szirk gdyz tylko Allahu teala taki tytul moze posiadac).Szyici wierza,ze przed końcem czasu znowu się pojawi na ziemi, przynosząc równość i sprawiedliwość, wypełniając świat pokojem, który był rozbity przez wojny i niesprawiedliwość. Mahdi jest wiecznie żywą istotą duchową, kierującą duchową ścieżką tych, którzy go o to proszą, a o pomoc proszą go wszyscy wierni w codziennych modlitwach. Kto jest duchowo przygotowany, ten pozostaje w wewnętrznym kontakcie z Mahdim .Tak wierza szyici.
Dodam,ze ten szyicki Mahdi nie ma nic wspolnego z naszym Mahdim!
Powrót do góry
tawa
Uzależniony Forumowicz
Uzależniony Forumowicz



Dołączył: 15 Sie 2007
Posty: 642
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Oxford
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 12:12, 17 Kwi 2008    Temat postu:

Dziekuje :)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islam W Praktyce Strona Główna -> Szi'at Ali - شيعة علي Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin